Den här sajten använder cookies OK, JAG ACCEPTERAR COOKIES Mer information >

Runway Safe AB

Runway Safe AB

Runway Safe blir ensamma om att sälja flygsäkerhetsbäddar

I ett meddelande till aktieägarna meddelar svenska Runway Safe AB att deras huvudkonkurrent Zodiac Arresting Systems (tidigare ESCO) hissat "vit flagg" och kommunicerat via ACI Committee Briefs att de valt att lägga ned sin lösning på flygsäkerhetsbäddar den så kallade EMAS-verksamheten. De har ett hundratal bäddar installerade i världen. Således blir Runway Safe AB den enda godkända leverantören av säkerhetsbäddar för flygplan som gör en så kallade "run-off" kallat EMAS över hela världen. Nedläggningen sker fr o m september 2018. Att Zodiac Arresting Systems valt att lägga ned sin EMAS-verksamhet kan man se som att man lägger ned gammal teknik jämfört mot Runway Safes nya teknik med återvunnet glas i bädden istället för lättbetong.

Givetvis råder en febril aktivitet hos Runway Safe nu. Många frågetecken måste rätas ut till utropstecken. Nya frågor ställs kring framtida kapitalbehov och eventuell börsnotering etc. Delecta rapporterar längre fram kring vad som framkommer till bolagets 550 aktieägare via delecta.se.

I november 2017 meddelade Runway att man tagit ordern på Réunion. Det är det franska departementet Réunion som har lett upphandlingen. Runway Safe har ett samarbete med etablerat lokalt byggbolag.

Inom kort får vi reda på hur det går med det andra franska departementet - Mayotte.

Mayotte är beläget utanför Madagaskar. Tillsammans med SMTPC, konstruktionsfirma på Mayotte, deltar Runway Safe i en upphandling av två EMAS-bäddar, varav man vunnit den första upphandlingen.

 

Läs mer om Runway Safe AB på Delecta >     runwaysafe.com >